- ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΤΟΥ ΣΠΟΡΟΥ
- Το πρόγραμμα αυτό έχει ως θέμα το ταξίδι του σπόρου. Έχει ως σκοπό την ανάπτυξη συνεργασίας μεταξύ μαθητών από διαφορετικές περιοχές της Ελλάδας προκειμένου να δημιουργήσουν ένα συνεργατικό παραμύθι για το ταξίδι του σπόρου στις εποχές του χρόνου. Οι μαθητές συνδέονται σε πραγματικό χρόνο με τους μακρινούς και κοντινούς τους φίλους, αφηγούνται ιδέες για το ταξίδι του σπόρου , παρατηρούν, σχολιάζουν, αλληλεπιδρούν, πειραματίζονται , εκφράζονται με διάφορα μέσα, και εμπλέκονται ενεργά σε ανάληψη πρωτοβουλιών, διερεύνηση και δράση. Παράλληλα, χρησιμοποιούν τις νέες τεχνολογίες για να γνωριστούν, να παρουσιάσουν τον τόπο τους και να ανταλλάξουν εμπειρίες.
- Διάρκεια του έργου:Η διάρκεια του έργου έιναι περίπου εννέα μήνες και αφορά τις δράσεις μιας ολόκληρης σχολικής χρονιάς.Στόχοι του έργου:
- Η ενσωμάτωση των Τ.Π.Ε στο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου, ωστε τα παιδιά να κατανοήσουντην φύση και το ρόλο της τεχνολογίας στην καθημερινότητα τους και στην κοινωνία.
- Να εξοικειωθούν στη χρήση των Τ.Π.Ε ώστε να είναι ικανά να αναζητούν, να οργανώνουν και να διαχειρίζονται πληροφορίες, να παίζουν και να εκφράζονται με πολλούς τρόπους
- Να αποκτήσουν νέους φίλους, να εμπλακούν σε επικοινωνιακές και συνεργατικές δεξιότητες και να αναπτύξουν ενσυναίσθηση και θετική αλληλεπίδραση.
- Δημιουργία φιλικών δεσμών μεταξύ τους, ώστε να νιώσουν μέλη μιας ομάδας με στόχο την παραγωγή κοινού έργου
- Να αυξήσουμε τον ενθουσιασμό και τον ενδιαφέρον των παιδιών για συμμετοχή και μάθηση, με την χρήση συνεργατικών εργαλείων και να τους παρέχουμε ευχάριστες εμπειρίες.
- Ενθάρρυνση της ενεργητικής μάθησης, της έκφρασης ιδεών, της κριτικής και αναστοχαστικής σκέψης.
- Να διακρίνουν τα διαφορετικά στάδια ανάπτυξης του σπόρου και των φυτών και να αντιληφθούν ότι ο κύκλος της ζωής περιλαμβάνει αλλαγές σε διάφορα χαρακτηριστικά ανάλογα με τις εποχές
- Ανάπτυξη θετικών στάσεων και συμπεριφορών με ζητήματα που αφορούν το φυσικό περιβάλλον και την φυσική ισορροπία, ώστε να συνειδητοποιήσουν την ατομική τους ευθύνη και την αξία της συλλογικής δράσης.
Χρονοδιάγραμμα - Προγραμματισμός του έργουΤο έργο μας εξελίσσεται σε δύο παράλληλα επίπεδα.Το πρώτο επίπεδο αφορά την δημιουργία του παραμυθιού με βάση τις εποχές και τις περιβαλλοντικές δράσεις που το συνοδεύουν. Το δεύτερο επίπεδο αφορά συνεργατικές δράσεις των σχολείων για τις γιορτές, οι οποίες είναι άρρηκτα δεμένες με το Αναλυτικό πρόγραμμα του νηπιαγωγείου.Οκτώβριος - Νοέμβριος- Έναρξη του έργου (οργάνωση-καταμερισμός αρμοδιοτήτων)
- Γνωριμία μεταξύ των σχολείων, των παιδιών,και των τόπων τους.
- Δράσεις γνωριμίας με το e-Twinning, χάρτες του έργου των συνεργαζόμενων νηπιαγωγείων.
Δεκέμβριος- Δράσεις φυτέματος σπόρων και βολβών
- Χριστουγεννιάτικες δράσεις - ανταλλαγές ευχών
Ιανουάριος- Το παραμύθι αρχίζει με το Φθινόπωρο, από το 4ο Ν\γείο Αρτέμιδος.
- Εικονογράφηση της ιστορίας του Φθινοπώρου με ψηφοφορία από όλα τα παιδιά των συνεργαζόμενων νηπιαγωγείων. Συνεργατικές δράσεις για το Φθινόπωρο.
- 1η Τηλεδιάσκεψη με skype. Γνωριμία των παιδιών, παρουσίαση με αφήγηση της ιστορίας του Φθινοπώρου, από τα παιδιά της Αρτέμιδας. Δράσεις και κατασκευές από τα άλλα σχολεία για το Φθινόπωρο .
Φεβρουάριος- Συνέχιση του παραμυθιού με τον Χειμώνα, από το νηπιαγωγείο Ανδρίτσαινας.
- Εικονογράφηση με ψηφοφορία από όλα τα παιδιά. Συνεργατικές δράσεις για το Χειμώνα.
Μάρτιος- Το παραμύθι συνεχίζεται με την Άνοιξη, από το νηπιαγωγείο Κερασιάς.
- Εικονογράφηση με ψηφοφορία από όλα τα παιδιά. Συνεργατικές δράσεις για την Άνοιξη.
- Συνεργατικές δράσεις για τις Απόκριες και την Καθαρή Δευτέρα
- 2η Τηλεδιάσκεψη με skype. Τα παιδιά μας της Ανδρίτσαινας και της Κερασιάς μας παρουσιάζουν με αφήγηση και κατασκευές τις ιστορίες του Χειμώνα και της Άνοιξης. Τα άλλα σχολεία σχολιάζουν και συμμετέχουν με δράσεις για τις αντίστοιχες εποχές.
Απρίλιος- Συνεργατικές δράσεις για το Πάσχα και την Πρωτομαγιά
- Συνεργατικές δράσεις για όλους τους κήπους που έφτιαξαν τα παιδιά (λαχανόκηποι, παρτέρια με λουλούδια, βότανα) και δράσεις για τα μέρη του φυτού.
Μάιος- Τέλος, το παραμύθι ολοκληρώνεται με το Καλοκαίρι, από το 7ο νηπιαγωγείο Πύργου.
- Εικονογράφηση της ιστορίας από όλα τα παιδιά με ψηφοφορία. Συνεργατικές δράσεις για το Καλοκαίρι.
- 3η Τηλεδιάσκεψη με skype. Τα παιδιά του Πύργου μας αφηγούνται το παραμύθι του Καλοκαιριού με κατασκεύες και δράσεις. Τα άλλα σχολεία συμμετέχουν με κατασκευές και δράσεις για το Καλοκαίρι
- Δημιουργία του παραμυθιού με την τελική του μορφή,(Εξώφυλλο- οπισθόφυλλο), παρουσιασή του σε e-book και δημοσιευσή του.
Ιούνιος- Διάχυση του έργου σε φορείς (γονείς, τοπική κοινωνία και τύπος, σχολική κοινότητα)
- Αξιολόγηση του έργου από τα παιδιά, τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς.
Σύνδεση με το Αναλυτικό πρόγραμμα του ΝηπιαγωγείουΗ χρήση των εργαλειών τεχνολογίας στο έργο μας, υποστηρίζει τους στόχους Αναλυτικού προγράμματος συνολικά, λαμβάνει υπόψη τις προηγούμενες εμπειρίες, γνώσεις, δεξιότητες των παιδιών και προσδιορίζεται μέσα από τις καθημερινές δράσεις σε όλο το πρόγραμμα του νηπιαγωγείου.Γλώσσα: Καλλιέργεια προφορικής και γραπτής επικοινωνίας,αναπτύσσουν έννοιες γραμματισμού,ασκούνται στην δημιουργική γραφή με την δημιουργία παραμυθιού,κάνουν καταγραφές .Αναπτύσσουν την προφορική επικοινωνία, περιγράφουν, διηγούνται, συζητούν και αλληλεπιδρούν.Χρησιμοποιούν εργαλεία ψηφιακής αφήγησης και ψηφιακά βιβλία.Μαθηματικά: Με την χρήση on line παιχνιδιών ενθαρρύνουμε την ανάπτυξη μαθηματικών εννοιών, όπως αρίθμηση,ταξινομήσεις, αντιστοιχίσεις, σειροθετήσεις. παιχνίδια μνήμης, παρατήρησης.Προσωπική και κοινωνική ανάπτυξη: Στο τομέα αυτόν με την χρήση ψηφιακών συνεργατικών εργαλείων, τα παιδιά αναπτύσσουν την αυτονομία τους,δίνουν προσοχή στην γνώμη των άλλων, μοιράζονται εργαλεία και ιδέες, γνώσεις και εμπειρίες. Αντιλαμβάνονται την έννοια του δικαίου και την δημοκρατική λήψη των αποφάσεων. Παρουσιάζουν τον εαυτό τους και αναπτύσσουν την αυτοπεποίθησή τους . Αναγνωρίζουν τα συναισθήματα τα δικά τους και των άλλων.Φυσικές επιστήμες: Με την χρήση των ψηφιακών εργαλείων, τα παιδιά εργάζονται σε ομάδες, συλλέγουν πληροφορίες και εμπλουτίζουν τις βιωματικές νοητικές τους παραστάσεις για το φυσικό περιβάλλον και τα φυσικά φαινόμενα. Οπτικοποίηση και αναπαράσταση του πως μεγαλώνει ο σπόρος και τα μέρη του φυτού, συμβάλουν στην οικοδόμηση της νέας γνώσης.Τέχνες: Με την χρήση συνεργατικών εργαλείων, τα παιδιά γνωρίζουν νέους τρόπους, εκτός από τους παραδοσιακούς, για να δημιουργήσουν, να εκφραστούν και να παράγουν ένα ομαδικό έργο σε συνεργασία με άλλα σχολεία και άλλα παιδιά από μακρινούς τόπους. Δημιουργούν τα δικά τους έργα και κάνουν επιλογές των μέσων και των υλικών, ανάλογα με το αποτέλεσμα που θέλουν. Αναπαριστούν έργα τέχνης,με συνεργατικές δράσεις, με τα οποία θα ήταν δύσκολο να έρθουν σε επαφή.Αξιολόγηση: Τέλος τα εργαλεία ψηφιακά εργαλεία τεχνολογίας μπορούν να μας βοηθήσουν σε θέματα αξιολόγησης, για το αν επιτεύχθηκαν οι στόχοι μας και πετύχαμε τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα, καθώς και στις μαθησιακές πρακτικές και τα εργαλεία που είχαν θετικό αποτέλεσμα για τα παιδιά.Αξιολόγηση του έργου συνολικά από του εκπαιδευτικούς, τα παιδιά και τους γονείς και γενικά τον αντίκτυπο που είχε το έργο στην ευρύτερη κοινωνία. - Στην παρακάτω ετικέτα του έργου e Twinning θα βρείτε τα σχολεία και τους εκπαιδευτικούς που θα κάνουν μαζί αυτό το ταξίδι, για να βοηθήσουν τον σπόρο να πραγματοποιήσει το όνειρό του.
-
Έναυσμα - Αφορμή
Το παρακάτω ποίημα του Χόρχε Μπουκάι, αποτέλεσε την αφορμή για να ξεκινήσει ως ιδέα το ταξίδι του σπόρου. Ένα ταξίδι που ξεκίνησε δειλά, όπως μικρός και ασήμαντος είναι ο σπόρος. Η ιδέα έπεσε σε γόνιμη γη, σιγά σιγά έβγαλε ρίζες, ξεδίπλωσε τα κλαδιά της , έδωσε λουλούδια και καρπούς, έγινε δέντρο. Το ταξίδι μας μόλις άρχισε, ο σπόρος, μας δείχνει την πορεία, μικρός και ασήμαντος αλλά γεμάτος δυνατότητες.Μέσα στη σιωπή της σκέψης μου
αντιλαμβάνομαι τον εσωτερικό μου κόσμο
σαν ένα σπόρο,
κατά κάποιον τρόπο μικρό κι ασήμαντο,
αλλά και γεμάτο δυνατότητες.Και βλέπω μέσα του
το σπέρμα ενός θαυμάσιου δέντρου,
του δέντρου της ζωής μου, σε διαδικασία εξέλιξης.Κάθε μικρός σπόρος περιέχει
το πνεύμα του δέντρου που θα γίνει μετά.Κάθε σπόρος ξέρει πώς να μετατραπεί σε δέντρο
πέφτοντας σε γόνιμη γη,
απορροφώντας τους χυμούς που τον τρέφουν,
απλώνοντας τα κλαδιά και τα φύλλα του,
γεμίζοντας καρπούς και λουλούδια
για να μπορέσει να δώσει ό,τι έχει να δώσει.Κάθε σπόρος ξέρει
πώς θα καταφέρει να γίνει δέντρο.
Και τόσοι είναι οι σπόροι
όσα και τα κρυφά όνειρα.(…..)
Αυτά τα όνειρα δείχνουν το δρόμο
με σημάδια και σύμβολα όλων των ειδών,
σε κάθε γεγονός, σε κάθε στιγμή,
στα πράγματα και στα πρόσωπα,
στον πόνο και στην ευχαρίστηση,
στο θρίαμβο και στην αποτυχία.Το όνειρο μας μαθαίνει, στον ύπνο ή στο ξύπνημα,
να βλέπουμε,
να ακούμε,
να συνειδητοποιούμε.
Μας δείχνει την πορεία με φευγαλέα προαισθήματα
ή με εκτυφλωτικά φωτεινές αστραπές.Κι έτσι μεγαλώνουμε
αναπτυσσόμαστε
και εξελισσόμαστε…Και μια μέρα, ενώ διασχίζουμε
αυτό το αιώνιο παρόν που ονομάζουμε ζωή,
οι σπόροι των ονείρων μας
θα μετατραπούν σε δέντρα
και θα ξεδιπλώσουν τα κλαδιά τους,
που σαν γιγάντια φτερά
θα διασχίσουν τον ουρανό,
ενώνοντας σε μία μόνο γραμμή
το παρελθόν μας με το μέλλον μας.Δεν έχουμε τίποτα να φοβηθούμε…
Τους συνοδεύει μια εσωτερική σοφία…
Γιατί κάθε σπόρος ξέρει
πώς να γίνει δέντρο.Πηγή: Χόρχε Μπουκάϊ, «Ονειρα-σπόροι» από τη συλλογή Ιστορίες για να σκεφτείς (εκδόσεις Οπερα, 1997). Μετάφραση: Μαρία Μπεζεντάκου- Ποιό είναι το όνειρο του σπόρου;Θα καταφέρει να το πραγματοποιήσει;Ελάτε μαζί μας στο "Ταξίδι του Σπόρου" , για να δείτε αν τα όνειρα μπορούν να γίνουν αληθινά.
- Παρουσίαση των συνεργαζόμενων σχολείωνΚοινή παρουσίαση των συνεργαζόμενων σχολείων,με λίγα στοιχεία για κάθε περιοχή και σχολείο. Παρουσίαση με animated video Powtoon.com
Κυριακή 3 Απριλίου 2016
Πρόγραμμα etwinning " το ταξίδι του σπόρου"
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου